تجميل البشره

معظم الناس بتهتم بالمظهر الخارجي و خصوصا بعد سن معين بتظهر بعده عوامل تقدم البشره نتيجة لضغوط الحياه أو أسلوب الغذاء غير الصحي أو عوامل الجو.
التجاعيد و الخطوط البارزه على الوجه و الجسم تعطي مظهر أكبر من السن الحقيقي للشخص و تسبب حالة من الضيق و الإكتئاب علشان كده التدخل الطبي مهم لإستعادة الرضا عن النفس و الحيويه المفقوده.
مجال تجميل البشره أصبح متسع و متطور جدا و كتير من المؤتمرات الطبيه بتعرض الجديد سنويا في المجال ده لزيادة الإهتمام به.
من الطرق غير الجراحيه في التجميل الحقن. البوتوكس و الفيللرز، البي أر بي، الميزوثيرابي، كمان الأجهزة الحديثة زي ترددات الراديو و ترددات الراديو المجزأه الي بتشد الجلد و تعطي نتائج ممتازه بدون تدخل جراحي و الديرما روللر لعلاج آثار حب الشباب، التقشير الكيميائي . كلها طرق لا تسبب الألم و مضاعافاتها قليلة مقارنة بالتدخل الجراحي و تعطي نتائج مرضيه جدا عن طريق المتخصصين. كمان تكلفتها مقارنة بالجراحة تعتبر معقولة جدا.
لكن هل كل الطرق مناسبه لكل الحالات؟ طبعا لأ. كل حاله لها طربقه معينه مناسبه لنوع البشره و شدة الحاله الي بيحددها الطبيب بعد جلسة الفحص الأولى للحصول على أفضل النتائج.
التكنيك الحديث و مهارة الطبيب بتساعد في الحصول على أحسن النتائج،و كمان إستعداد المريض و مواظبته على الجلسات في مواعيدها.
طبعا ممكن تحصل آثار جانبيه في حالات قليله جدا يقدر الطبيب المتخصص التعامل معها و علاجها عكس غير المتخصصين علشان كده ينصح دائما بإختيار المكان المناسب لتلقي خدمات تجميل البشره.

http://www.facebook.com/Dr.Tarek.Nabil.AbdAlla



Comments

Popular Posts